Dag Vietnam, Hallo Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Michelle Klievink - WaarBenJij.nu Dag Vietnam, Hallo Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Michelle Klievink - WaarBenJij.nu

Dag Vietnam, Hallo Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Michelle

15 Maart 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo! Daar zijn we weer!

Inmiddels hebben we na 3 weken Vietnam achter ons gelaten en zitten we in Cambodja. Wat hebben wij weer een hoop mooie verhalen te vertellen. Vietnam heeft ons echt verrast qua cultuur en natuur. Wat een mooi land! We voelen ons soms echt de koning te rijk qua de indrukken die we opdoen en al het moois wat we zien. Zoals de uitspraak al zegt: Travel makes you richer!

Hue

Na het dagje strand zijn we de volgende dag Hue gaan verkennen. Hue staat bekend om zijn Citadel. Citadel is eigenlijk een Keizerlijke stad. Hier heeft de keizer gewoond samen met zijn familie. Mooi complex om te zien ondanks dat het zwaar beschadigd was door de Vietnam Oorlog. Ze hadden nog oude videobeelden hoe het er vroeger uit gezien moest hebben, was mooi om te zien. Via Tripadvisor hadden we een leuk op straat restaurantje gevonden waar we heerlijk gegeten hadden. Een medewerker sprak nog Nederlands, dat had hij geleerd op de Universiteit. Was heel grappig om mee te maken. Vervolgens gingen we stappen aan de hand van Tripadvisor again in een bar genaamd Brown Eyes, dit was leuk want wij waren de attractie van de avond. Enige buitenlanders en Babs was de grootste van de club. Leuke avond gehad! Prachtig om te zien hoe alle Vietnamezen los gaan op I will survive uit de jaren 80? Qua muziek lopen ze hier nog een beetje achter haha.

Hoi An

Wauw wat een leuk, knus, idyllisch plaatsje is dit! Overl kleine straatjes, met veel lampionnetjes en kleuren. Geweldig mooi! Hoi An staat bekend om zijn tailershops, oftewel je kunt hier voor een prikkie kleding op maat laten maken. Een 3delig kostuum kun je hier al voor 100 euro op maat laten maken. Ik ben wel even in de verleiding geweest om een mooi jurkje te laten maken maar vond het toch wat zonde van het geld. Je was toch snel 35 dollar kwijt voor een cocktailjurkje. En de dingen die we gezien hadden van anderen vielen toch voor mij beetje tegen qua pasvorm. In Hoi An hadden we voor 2 dagen fietsen gehuurd om naar het strand te gaan, heerlijk even lekker paar km fietsen langs de rijstvelden en genieten van alles wat je onderweg tegenkomt. Lekker van het strand genoten.

Nha Trang

De badplaats van Vietnam met het mooiste strand en wat totaal in het teken staat van de Russen. Zo zijn menukaarten in het Russisch, spreken ontzettend veel Vietnamezen Russisch en denken veel andere Russen dat ik een Russische ben haha. Daarnaast hebben we nog nooit zo goedkoop gegeten en gedronken als hier. Een vers op straat gemaakte Pina Colada of Mojito kostte 1.25 euro en avondeten 1.75 euro. In Nha Trang hebben we een leuk Australisch meisje leren kennen en een leuk Duits meisje. We zijn met beiden op stap geweest en was leuk in Nha Trang bij de Why Not Bar. Nha Trang had 3 leuke dingen om te bezichtigen, een kerk, Cham Towers, en een grote liggende en zittende Boeddha.

Mui Ne

Vanuit Nha Trang gingen we naar Mui Ne, Mui Ne is voor kitesurfers Mekka. Alles draait om kitesurfen hier. Wij vonden het een beetje tegenvallen. Strand was slecht bereikbaar vanuit ons hostel en verder was er niks te beleven maar dat maakte niet uit want de dag erna gingen wij 2 dagen en 1 nacht op pad met een easyrider richting Dalat.

Easyrider tocht

Een easyrider is een lokale Vietnamees met een motor die je van bestemming A naar bestemming B brengt. Wij hadden een 2 daagse tocht geboekt richting Dalat. Om 08.30 stonden Hoang en Linh ons mooi op te wachten met de motor. Hup alles achteropbinden en helmpje op en gaan met die banaan! Heerlijke 2 dagen gehad met de jongens, veel mooie dingen gezien qua natuur maar ook koffieplantages, theeplantages, verse noodles maken, wierrook stokjes maken, Gerbera plantage bezocht. Mooi avontuur gehad!

Dalat

Deze stad ligt tussen de bergen wat ook betekent dat het hier in de avond wat kouder was dan de vorige stadjes. In Dalat kun je veel outdoor activiteiten doen, zo zijn wij een dagje wezen Canyoning. Canyoning is een verzamelnaam van diverse activiteiten zoals Abseilen, Rotsspringen etc. Wat een heerlijke dag vol adrenaline was dit! Abseilen van watervallen vn 18 en 25 meter hoog, van 7 en 11 meter hoge rotsen afspringen. Trots op Babs die ondanks haar hoogtevrees/angst om te vallen meegegaan is!

Ho Chi Minh

Ook wel bekend als Saigon werden wij veel gewaarschuwd dat het onveilig was op straat soms voor toeristen en dat er veel gestolen werd. Nu moet ik je zeggen dat wij ons totaal niet onveilig gevoeld hebben hier. Mooie grote stad waar we vn genoten hebben. In deze stad hebben we onze 2 Vietnamese dames weer terug gezien die we in Sapa hadden leren kennen en hebben we lekker gegeten en gedronken.

Cu Chi Tunnels

Vanuit HCM hebben we een halve dag excursie gedaan naar deze tunnels van de Viet Cong. In de bus zaten we op een vervelende plek en er was voorin nog plek. Er zaten op beide stoelen maar 1 man dus we dachten we gaan er gewoon naast zitten. En dat was een gouden beslissing! Ik bleek naast een Amerikaanse Veteraan te zitten vn de Vietnam Oorlog, en Babs naast een man die wilde vinden waar zijn vader was overleden tijdens de Vietnamoorlog. Ik heb de hele busreis alleen maar met die man gepraat, zo ontzettend mooi en gaaf om zijn verhaal te horen en ik vond het zo ontzettend moedig en knap dat hij na bijna 50 jaar weer terugkeerde naar Vietnam. Het was ook goed voor zijn herstel vertelde hij me, heel veel bewondering voor deze man. Tijdens de tour vertelde hij ook veel, wat de gids afentoe niet zo leuk vond omdat iedereen geboeit was door zijn verhalen. We hebben een prachtige dag gehad die wij beiden niet snel zullen vergeten.

Mekong Delta

We zijn 1 dagje naar de Mekong Delta geweest om daar te kijken naar de Floating Markets en de cultuur en natuur daar. Was een leuk dagje, viel klein beetje tegen maar we hebben het wel naar onze zin gehad.

Cambodja

Vanuit HCM hebben we de nachtbus gepakt richting Phnom Penh die er 8 uur over zou moeten doen maar uiteindelijk hebben we er 12 uur over gedaan. Kwamen redelijk gebroken aan in PP. Naar ons hostel gelopen en zwembad (je) ingedoken. Hier hebben we wat leuke mensen leren kennen waarmee we naar de Tuol Sleng Gevangenis gaan en The Killing Fields.

Gevangenis en Killing Fields

In Cambodja heeft 4 jaar lang in de jaren 70 het regime van Pol Pot geregeerd. Een man met een zieke communistische gedachtegang waardoor ontzettend veel Canbodjanen vermoord zijn. Alle 'tegenstanders' van dit regime en ontzettend veel onschuldige mensen zijn terecht gekomen in eerst de gevangenis om daar gemarteld te worden en als ze nog leefden vervoerd te worden naar de Killing Fields om daar vermoord te worden. Ze werden niet met kogels vermoord omdat dat te duur was maar met allerlei voorwerpen die maar voor handen waren. De foto's, schedels, hebben diepe indruk op ons gemaakt. De Rode Khmer waren beesten. Mooie, indrukwekkende en interessante dag gehad.

Morgen vertrekken we voor een aantal dagen richting Sihanoukville en dan naar Otres Beach om daar even bij te komen. We hebben toch gemerkt dat we te snel gereisd hebben en hebben even rust nodig. Na Otres Beach gaan we naar een party eilandje voor de kust van Cambodja genaamd Koh Rong. Dus komende week geen belangrijke dingen op de planning.

Tot snel weer!

Liefs Barbara en Michelle

• 15 Maart 2015 - 14:59

Ilona:

Zo jullie hebben echt een hoop gezien en gedaan in Vietnam! Super leuk om het zo allemaal te volgen en te lezen. Geniet maar lekker van de rust dagen. Heel veel plezier! Hier in NL gaat alles goed. Dikke kus

• 15 Maart 2015 - 15:09

Vivianne :

Jeetje ladies,
    Ben.jaloers haha.
    Wat klinkt het ontzettend gaaf en mooi.
    Heerlijk van alles genieten!!

• 15 Maart 2015 - 21:51

Mams:

Hi meissie,

mooi verslag weer en wat een indrukken! Ook al hebben we zeer regelmatig contact en weet ik al veel,
    toch nog veel nieuwe info weer.
    Wat gaaf in de bus naast een Vietnam veteraan. Verhalen uit de eerste hand blijven altijd het meest indrukwekkend.

Ga nu beiden maar lekker relaxen op het strand, want jullie hebt echt veel gedaan in zo'n korte tijd.

Succes weer en veel reisplezier in Cambodja.

Liefs,
    mam

• 16 Maart 2015 - 22:27

Gerard&ria:

lieve schat,
    wat een mooie verhalen. ik word al jaloers van al die mooie indrukken en ervaringen. en zo verschillend allemaal. geniet vooral verder en ben benieuwd naar jullie verdere verhalen.
    hier gaat alles z'n gewone gang,
    liefs. ria en gerard